Kvasny Prum. 2015; 61(2): 38-45 | DOI: 10.18832/kp2015006

Využití senzorické analýzy piva v marketingu.Recenzovaný článek

Pavel ČEJKA, Jana OLŠOVSKÁ
Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, a.s., 120 44 Praha 2, Lípová 15

Při vývoji nových potravinářských výrobků nebo při snaze zlepšit jejich stávající konkurenční pozici na trhu je třeba zjišťovat, jak jejich kvalitu vnímá spotřebitel. K tomu slouží tzv. spotřebitelské hodnocení kvality výrobků, přičemž jednou z jeho nejvýznamnějších metod je senzorická analýza. Článek uvádí přehled základních laických senzorických zkoušek, vhodných k hodnocení piva, a to akceptační testování, metodu slovního popisu, rozdílové a preferenční zkoušky. Jsou uvedeny praktické příklady s podrobným postupem a výpočtem. Dále jsou zmíněny i složitější postupy, vhodné pro marketingové hodnocení výrobků, jako QDA (kvantitativní deskriptivní analýza) a PM (preferenční mapování). Lze konstatovat, že finanční prostředky vložené do marketingové analýzy pomocí správně zvolené a vyhodnocené zkoušky přinesou výrobci relevantní názor spotřebitelů na posuzovaný výrobek, což se kladně projeví v úspoře výrobních nákladů

Klíčová slova: senzorická analýza, pivo, statistické metody, párová zkouška, test dobré shody, pořadová zkouška

Vloženo: 25. listopad 2014; Přijato: 7. leden 2015; Zveřejněno: 1. únor 2015 

Reference

  1. Analytica EBC, 2010: EBC Analysis Committee, Fachverlag Hans Carl, Nürnberg, 9. vyd.
  2. ČSN EN ISO 5495, 2009: Senzorická analýza - Metodologie - Párová porovnávací zkouška.
  3. ČSN EN ISO 8586, 2008: Senzorická analýza - Obecná směrnice pro výběr, výcvik sledování činnosti posuzovatelů.
  4. ČSN EN ISO 8587, 2008: Senzorická analýza - Metodologie - Po- řadová zkouška.
  5. Kozel, R., Mynářová, L., Svobodová, H., 2011: Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Grada Publishing, a.s., Praha. ISBN 978-80-247-7298-1
  6. Meilgaard, M., Civille, G. V., Carr. B. T., 2006: Sensory Evaluation Techniques. Fourth ed., CRC Press, London, New York. 2006. s. 375-391. ISBN 978-08-4933839-7.
  7. Meloun, M., Militký, J., 2002: Kompendium statistického zpracování dat. Academia, Praha. ISBN 80-200-1008-4.
  8. Stone, H., Sidel, J., Oliver, S., Woolsey, A., and Singleton, R. C., 1974: Sensory evaluation by quantitative descriptive analysis. Food Technol. 28(11): 24-34 XLSTAT, tutorial material: Addinsoft, New York, USA