Kvasny Prum. 2018; 64(2): 76-87

Vliv minipivovarů na cestovní ruch v České republiceRecenzovaný článek

Josef VACL
UNIVERSITY OF NEW YORK IN PRAGUE / PORT spol. s r. o., Prague, The Czech Republic

Minipivovary se v mnoha případech stávají turisticky zajímavé a obohacují nabízené služby v malých i velkých obcích v České republice. V průzkumu, který jsme provedli v první polovině roku 2017, jsme chtěli zjistit, jaké služby nabízejí minipivovary, jak a s kým komunikují a co dělají, aby se jejich nabídka stala atraktivnější pro cestovní kanceláře a dopravce a jak se jejich spolupráce s obcemi a městy rozvíjí. Zeptali jsme se také na názory zástupců obcí ohledně role minipivovarů v cestování a vnímání spolupráce, jak mohou přispět k šíření jejich pověsti, a zejména ke zvýšení přílivu domácích i zahraničních turistů. Závěry potvrdily, že hosté z jiných částí České republiky i ze zahraničí častěji navštěvují minipivovary. Minipivovary rozšiřují služby nabízené prohlídkami s průvodcem, otvírají muzea pivovarnictví atd. Podle obcí minipivovary rozšiřují o nabídku společenského života v obci nebo městě a přispívají také k většímu povědomí o nich v rámci regionu, v České republice nebo dokonce i v zahraničí. Skutečnost, že žádná obec neuvedla negativní aspekty související s existencí minipivovarů, je rovněž pozitivní.

Klíčová slova: Minipivovary, pivo, města a obce, cestování, Česká republika

Přijato: 15. duben 2018; Zveřejněno: 15. duben 2018 

Reference

  1. Anonym, 2014: České pivo, klenot České republiky. MZe, ČSPS, Praha. ISBN 978-80-7434-168-7
  2. Basařová, G., Hlaváček, I., Basař, P., Hlaváček, J.: České pivo, 3. vydání, Praha, Havlíček Brain Team, 2011.ČSPS, a: available at http://ceske-pivo.cz/fakta-a-zajimavosti (accessed February 14, 2018)
  3. ČSPS, b: available at http://ceske-pivo.cz/tz/rekordni-vystav-piva-v-roce-2016-podporen-exportem-i-vyssi-spotrebou-na-tuzemskem-trhu (accessed February 14, 2018)
  4. iDnes, 2016: available at http://ekonomika.idnes.cz/pivovarnici-pocet-minipivovaru-se-do-5-let-ztrojnasobi-na-1000-plk-/ekonomika.aspx?c=A161003_134742_ekonomika_rts (accessed February 14, 2018)
  5. Kotler, P., Wong, V., Saudenrs, J., Armstrong, G., 2007: Moderní marketing, 4. vydání, Grada Publishing, Praha.
  6. Pecáková, I..: Statistika v terénních průzkumech, 1. vydání, Professional Publishing, Praha.Pivovar U Fleků: available at http://ufleku.cz/ (accessed February 14, 2018)
  7. Prazdroj, 2016: available at https://www.prazdroj.cz/plzensky-prazdroj-roce-2016-prilakal-temer-650-tisic-navstevniku (accessed February 14, 2018)
  8. Přikrylová, J., Jahodová, H., 2010: Moderní marketingová komunikace, 1. vydání, Grada Publishing, Praha.
  9. Vacl J., 2014a: Microbreweries as Attractive Tourist Destination in the Czech Republic. 4th Annual International Conference on Business Strategy an Organisational Behaviour (BizStrategy) Singapore 21-22. 07. 2014. Proceedings: 51-61. ISSN 2251-1970. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Vacl J., 2014b: Microbreweries as Attractive Tourist Destination in the Czech Republic. Kvasny Prum. 60(11-12): 297-306. Přejít k původnímu zdroji...
  11. VÚPS, 2016: Pivovarský kalendář 2017. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, a.s., Praha. ISBN 978-80-86576-73-2
  12. VÚPS, 2014: Pivovarský kalendář 2015. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, a.s., Praha. ISBN 978-80-86576-65-5
  13. Wikipedia, n.a.: Available at http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_pivo (accessed February 14, 2018)
  14. Zákon, 2016: Zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb.