Kvasný Průmysl, 2012 (roč. 58), číslo 6
Nové trendy v kapalinové chromatografii a jejich využití v analýze piva a pivovarských surovin. Část 3. Porovnání HPLC a UHPLC stanovení α- a β-hořkých kyselin.Recenzovaný článek
Marie JURKOVÁ, Pavel ČEJKA, Jana OLŠOVSKÁ
Kvasny Prum. 2012; 58(6): 166-170 | DOI: 10.18832/kp2012016
Na reprezentativní skupině 11 vzorků chmele byla porovnána klasická metoda vysokoúčinná kapalinová chromatografie (HPLC) se stále více rozšířenou ultra účinnou kapalinovou chromatografií (UHPLC). Výsledky práce potvrdily, že i v případě stanovení α- a β-hořkých kyselin zajišťuje technika UHPLC rychlejší průchodnost vzorků laboratořemi. Dalším přínosem je snížení nejistoty výsledku stanovení, které je spojeno s nesrovnatelně vyšší separační schopností UHPLC systému. Zatímco původní HPLC metodou přejatou z Analytiky EBC 7.7 jsme schopni 6 analyzovaných hořkých látek rozdělit pouze ve formě 4 píků (koeluují n-humulon a adhumulon a dále n-lupulon...
Faktory ovlivňující perlení šumivých vín.Recenzovaný článek
Jitka ŠNEBERGROVÁ, Helena ČÍŽKOVÁ, Michal VOLDŘICH, Vítězslav ŠUHÁJEK
Kvasny Prum. 2012; 58(6): 171-177 | DOI: 10.18832/kp2012017
Perlení je jedním ze základních kvalitativních znaků šumivých vín. Cílem studie bylo zhodnotit chemické a chemicko-fyzikální faktory, které ovlivňují kvalitu perlení šumivých vín. Pro sledování těchto vlivů byla vybrána jakostní šumivá vína, převážně z české produkce, vyrobená metodou Charmat. Na základě senzorického hodnocení jsme nejprve určili optimální stav perlení - dlouhotrvající intenzivní, malé až středně velké bublinky s větším počtem řetízků bublinek. Statistickým zpracováním výsledků senzorické analýzy vín a analýzy kvalitativních parametrů jsme zjistili, že intenzita perlení a počet řetízků významně souvisí s povrchovým napětím, ovlivňovaným...
Podpora prodeje vybraných produktů potravinářského průmyslu.Recenzovaný článek
Ladislav STEJSKAL, Jana STÁVKOVÁ
Kvasny Prum. 2012; 58(6): 178-182 | DOI: 10.18832/kp2012018
Článek se věnuje analýze predikovatelnosti dopadu prodejně podpůrných kampaní potravinářských výrobků prostřednictvím tzv. semiparametrického přístupu. Výstupem tohoto modelovacího přístupu jsou tak zvané "deal effect" křivky, které ukazují, jak konkrétní výše ceny produktu ovlivní budoucí objem prodejů. Z výstupů případové studie zkoumání vlivu slev z ceny na objemy prodeje konkrétní značky piva a chleba vyslovují autoři následující závěry: Nástroje podpory prodeje jsou pro potravinářské subjekty velmi důležité a mohou se stát determinantou životaschopnosti jednotlivých firem. Velikost jejich vlivu na objem prodeje je skutečně do jisté míry predikovatelná....