Kvasny Prum. 2012; 58(11-12): 343-349 | DOI: 10.18832/kp2012031

Konflikt zeměpisných označení a ochranných známek.Recenzovaný článek

Hana KELBLOVÁ
Ústav práva a humanitních věd, Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity v Brně, Zemědělská 1, 613 00 Brno

Článek se zaměřuje na charakteristiku právní úpravy označování výrobků s ohledem na jejich zeměpisný původ na úrovni české, komunitární i mezinárodní. Naznačuje klíčové oblasti konfliktu mezi právní regulací zeměpisných označení a ochranných známek. Jako praktický příklad důsledků nedostatku harmonizace právní úpravy na mezinárodní úrovni, je uveden spor Budějovického Budvaru a společnosti Anheuser Busch. Článek se nezabývá veřejnoprávním systémem označování potravin, regulovaným především zákonem o potravinách a tabákových výrobcích. V rámci EU se spotřebitel může spolehnout na to, že potraviny označené logy Chráněné označení původu nebo Chráněné zeměpisné označení splňují kvalitu a jasný zeměpisný původ výrobku definovaný ve zveřejněné a státními orgány kontrolované specifikaci. Tato označení představují pro podnikatele, kteří mají možnost takto své zboží označovat, významnou konkurenční výhodu, spojenou s ekonomickým profitem.

Klíčová slova: označení původu, zeměpisné označení, ochranná známka

Vloženo: 10. srpen 2012; Přijato: 16. říjen 2012; Zveřejněno: 1. listopad 2012 

Reference

  1. Czech Republic, 1997: Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. In: Sbírka zákonů České republiky.
  2. Czech Republic, 2001: Zákon č. 452/2001 Sb., o ochraně označení původu a zeměpisných označení a o změně zákona o ochraně spotřebitele. In: Sbírka zákonů České republiky.
  3. Dobřichovský, T., 2004: Moderní trendy práv k duševnímu vlastnictví v kontextu evropského práva, dohody TRIPS a aktivit WIPO. Praha: Linde, 225 s. ISBN 80-720-1467-6.
  4. Giovannucci, D., Josling, T., Kerr, W., O'Connor, B., Yeung, M. T. 2009: Guide to geographical indications: Linking products and their origin. Geneva: International Trade Centre 207 s. ISBN 92-9137- 365-6. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Historie známkoprávních sporů Budějovického Budvaru. Pivovary. info [online], 29. 3. 2011 [cit. 2012-10-10]. Dostupné z: http://www.pivovary.info/prehled/budvar/budweiserbier.htm.
  6. Klesla, J. Právníci, 2012: Anheuser-Busch nemá vyhráno. Hospodářské noviny. 12. 1. 2012. 009.
  7. Ministerstvo zemědělství, 2012: Internetový portál bezpečnosti potravin: Kvalita potravin [online]. c2011 [cit. 2012-07-27]. Dostupné z: http://www.bezpecnostpotravin.cz/stranka/kvalita-potravin.aspx
  8. Petr, M., 2012: Američané koupili známky Budweiser Bier. Hospodářské noviny. 12. 1. 2012. 009.
  9. Rogits, D., 2010: EU Geographical Indications v US Trade Marks: TKO against the International Harmonisation of the Protection of Geographical Indications? Intellectual Property Quarterly., 4: 403- 416.
  10. Samec, P., 2012: Budějovický Budvar ukončuje spolupráci s koncernem Anheuser-Busch InBev. Budějovický Budvar. [online]. 2012a [cit. 2012-07-27]. Dostupné z: http://www.budejovickybudvar.cz/media/archiv-tiskovych-zprav/2012/ukonceni-ab.html.
  11. Samec, P., 2012: Budějovický Budvar vyhrál důležitý spor o značku "BUDWEISER" ve Spojeném království. Budějovický Budvar. [online]. 2012b [cit. 2012-07-27]. Dostupné z: http://www.budejovickybudvar.cz/media/archiv-tiskovych-zprav/2012/soud-uk.html.
  12. Slováková, Z., 2006: Průmyslové vlastnictví. Praha: LexisNexis CZ,171s. ISBN 80-869-2008-9.
  13. United States Patent and Trademark Office: Geographical Indication Protection in the United States [online]. [cit. 2012-07-24]. Dostupné z: http://www.uspto.gov/web/offices/dcom/olia/globalip/pdf/gi_system.pdf.